تغییرات شدید در مقدار هموگلوبین A1c خطر افسردگی در افراد سالمند را افزایش می‌دهد

23 ژوئن 2017- یک مطالعه‌ی جدید نشان داد که تغییرات شدید در مقدار HbA1c خطر ابتلا به افسردگی در افراد سالمند مبتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

در این مطالعه اطلاعات 837 فرد از سال 1998 که به طور متوسط 18 بار مقدار HbA1c آنها اندازه‌گیری شده بود، بررسی گردید، متوسط سن شرکت کنندگان 73 سال بود و همه‌ی افراد به دیابت نوع 2 مبتلا بودند. محققان افسردگی را بر اساس مقیاس افسردگی سالمندان یا Geriatric Depression Scale که در آن 15 عامل مختلف در نظر گرفته می‌شود، تعریف کردند.

 تغییرات گلایسمی بر اساس میزان تغییر نتایج هموگلوبین A1c بررسی شد. برای این منظور محققان از یک فرمول ریاضی به نام انحراف معیار[1] استفاده نمودند.

 در این مطالعه ده درصد از افراد دارای نمره‌ی GDS برابر با 6 یا بیشتر بودند که در رده‌ی افراد مبتلا به افسردگی  قرار گرفتند.

 نتایج نشان داد افرادیکه در این مطالعه بیشترین میزان تغییرات را در سطح  HbA1c تجربه کرده بودند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار داشتند.

بطور دقیق هر یک واحد انحراف معیار از 11 میلی مول بر مول یا به عبارت دیگر هر یک درصد تغییر در میزان هموگلوبین A1c با افزایش 31 درصدی خطر ابتلا به افسردگی همراه است.

این نتایج به این معنا نیست که تغییر سطح HbA1c لزوماً باعث افسردگی می‌شود اما ممکن است تا حدی در آن نقش داشته باشد. یکی دیگر از عواملی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که افسردگی به خودی خود موجب بروز نوساناتی در کنترل قند خون می‌شود و در نتیجه تغییرات گسترده‌تری را در HbA1c ایجاد می کند.

 این نتایج نشان می‌دهد که پزشکان باید با مشاهده‌ی نوسانات زیاد در HbA1c افراد سالمند بدنبال  علائم افسردگی در این بیماران باشند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است به افسردگی مبتلا باشید حتماً برای یافتن راه‌های درمان آن با پزشک خود مشورت کنید. نتایج این تحقیق بصورت آنلاین در مجله‌ی Diabetes Care منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/high-variation-in-hba1c-raises-risk-of-depression-in-the-elderly-93678080.html

 



[1]انحراف معیار یا standard deviationکه با نماد σنشان داده می‌شود یکی از شاخصهای پراکندگی در آمار است که نشان می‌دهد به طور میانگین داده‌ها چه مقدار از مقدار متوسط فاصله دارند.